zondag 10 maart 2013

social media retraite

Vandaag begonnen met de Social Media Retraite.
Na mijn vertrek op Facebook, half jaar geleden, vond ik dit eigenlijk wel een goed initiatief. Vond dit ironisch genoeg via Google Reader op de Volkskrant site en heb vervolgens via Google+ mezelf aangemeld.
De spelregels kregen wij ook via groepsmail toegestuurd.
Het is inmiddels al een uur een feit. De telefoon is nu een "dumb"phone en ik kijk niet meer op mijn gewoonlijke sites.
Dit lijkt op dit moment erg veel op toen ik een keer stopte met roken. Het mag nu niet meer, dus.... STRESS!!! Heel gek eigenlijk. Een relatief korte tijd geleden was het nog helemaal niet zo belangrijk.
Ik denk dat de gedachte me gewoon wat beangstigd. Het is inmiddels zo erg verweven met alles wat ik op zo'n dag doe.
Zaterdag al gelijk in de problemen toen ik, samen met wat vrienden naar Paradiso een concert zou bijwonen. Geen groepsgesprekken via Whatsapp, dus veel bellen en sms-en. 
Tijdens de avond ook op de foto genomen en daarna op Facebook beland. Mijn foto dus, ik ben niet op de site geweest. 
Zondag vertrok mijn broer voor een week naar Zuid Korea. Normaal gesproken praten we via Google Hangout als hij ergens is, of Whatsappen we, maar deze keer dus helemaal niet. Wat uiteindelijk wel resulteerde in een goed verhaal toen hij terug was. Ik wist nog helemaal van niks, want hij had me nog niks verteld. 
Gedurende de week wel hier en daar wel wat gemopper van mensen die mij niet via de "normale" manieren konden bereiken. 
Op woensdag heb ik wel moeten vals spelen, omdat ik echt Youtube nodig had. Voor een bandje waar ik in speel moest ik nog wat nummers uitzoeken. Deze had ik fysiek en digitaal niet in mijn bezit en was dus genoodzaakt Youtube te gebruiken. 
Donderdag was ik er eigenlijk al best aan gewend. Voor deze week luisterde ik altijd een digitale radiozender via mijn telefoon. Nu zocht ik weer in mijn eigen muziekcollectie naar muziek. 
Een andere guilty pleasure is 9Gag. Deze memesite is eigenlijk altijd een druk op de app verwijderd. Het was in het begin echt even wennen om op bepaalde momenten niet te kijken.
Vrijdag toch weer een beetje zenuwachtig. Ik mocht om 12 uur weer kijken. De schade viel nog mee. 87 gemiste Whatsapp berichten (waarvan 3 groepsgesprekken) en 72 mailtjes. 

Uiteindelijk heb ik van deze week wel meegenomen dat ik erg van mijn smartphone en sociale media afhankelijk ben. Ook gewoon praktisch, afspraken en communicatie die via de verschillende media lopen gaan op die manier gewoon veel makkelijker. Aan de andere kant ook bewust geworden dat af en toe afstand van deze zaken nemen ook meer rust geeft. Een enorme open deur, maar na het zelf te ervaren wel erg waar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten